Monday, 28 April 2014

MASALAH DALAM MEMBACA

FAKTOR MENYEBABKAN MASALAH MEMBACA



FAKTOR DALAMAN

Menurut  Mahzan Arshad (2008) masalah dalam membaca disebabkan oleh:

1.     Faktor Fizikal
Kecacatan yang ringan terhadap deria menyebabkan individu tidak berkeupayaan membaca. Antara kecacatan yang dimaksudkan ialah :
Penglihatan
Ø  Juling - menggunakan (fokus) kedua-dua biji mata ke arah yang sama akan mengakibatkan imej bagi satu benda yang sama kelihatan tidak sama saiz dan bentuknya.
Ø   Rabun dekat – (myopia) tidak dapat melihat pada jarak yang jauh.
Ø  Rabun jauh – tidak dapat melihat bagi jarak yang dekat.
Ø   Astigmatism- penglihatan yang kabur diakibatkan kurang fokus cahaya pada salah satu atau kedua-dua hujung retina.
Ø   Amblyopiks – satu keadaan imej daripada salah satu biji mata tidak sampai ke otak.

Persepsi Penglihatan – pelajar yang mempunyai persepsi penglihatan yang bercelaru akan menyebabkan kesukaran untuk membaca. Sebahagian daripada simptomnya ialah:
Ø  Perkataan kelihatan seolah-olah satu percampuran huruf yang tidak bermakna, seperti ‘musik’ menjadi 'masuki’.
Ø   Huruf atau perkataan menjadi terbalik – seperti contoh b menjadi d, atau perkataan ‘bas’ menjadi ‘das’.
Ø   jenis percetakan atau saiz huruf bertukar, pelajar tidak dapat mengenal pasti huruf yang sebenar.
Ø   perkataan kelihatan seperti imej cermin.
Ø   yang tidak dapat membezakan suku kata.

Pendengaran (Auditori)
Pelajar yang mempunyai masalah pendengaran yang teruk akan menghadapi masalah untuk belajar membaca kerana bermasalah untuk membezakan bunyi vokal dan konsonan. Contohnya kanak-kanak ini tidak dapat membezakan antara vokal a dengan vokal e, u dengan o, i dengan e.

Pertuturan
Punca masalah pertuturan (seperti kecelaruan bunyi suara, nada yang tidak menentu, pertuturan spastik, dan sebagainya) ialah masalah emosi, kelewatan pertumbuhan, kurang pendengaran, pertumbuhan kerongkong yang tidak lengkap, sumbing, dan kecederaan otak atau sebahagian daripada otak.

2.     Faktor Neurologikal
Neurologi ialah kajian yang berkait sistem saraf manusia termasuklah sistem dalam otak, tulang belakang, urat, ganglia (tisu urat yang pelbagai), dan bahagian organ reseptor. Sebahagian boleh memberikan kesan terhadap kebolehan membaca yang berkait dengan masalah kesihatan yang diakibatkan jangkitan kuman atau prakelahiran.

Kerosakan Otak - diakibatkan oleh kecederaan, penyakit, atau kesan bahan toksit yang mencemar otak atau bahagian otak. Kecederaan otak boleh terjadi sejak dilahirkan (pre-natal neurological disorder) yang akan menyebabkan lesion atau perubahan yang luar biasa terhadap bentuk. Biasanya pengesanan terhadap kecederaan otak ini boleh dilakukan menerusi electroencephalogram (EEC), tetapi tidak semua keputusan ujian EEC bertepatan walaupun disertakan dengan kajian sejarah kelahiran.

Neurologi Tidak Berfungsi – berlaku di bahagian otak yang tidak berkembang sepenuhnya atau bahagian otak yang tertutup sebahagiannya sejak dilahirkan. Buta perkataan bagi orang dewasa boleh juga diakibatkan oleh serangan sakit jantung.
Hyperlexia – seseorang yang lambat perkembangan bahasa dan akal yang boleh menyebabkan masalah tidak berkeupayaan membaca dan pembelajaran yang serius.

3.     Faktor Keturunan
Terdapat kajian menyatakan keturunan kuat mempengaruhi kemampuan untuk belajar. Contoh kanak-kanak kembar, kembar seiras dan kembar seibu (identical and fraternal twin), menunjukkan kemampuan yang berbeza dalam pencapaian. Kembar seiras lebih rapat hubungannya dalam pencapaian daripada kembar seibu. Oleh itu, latar belakang keluarga membuktikan anak yang berasal daripada keluarga yang tidak tahu membaca lebih lemah dalam pencapaian membaca dan sebaliknya. Namun pengaruh persekitaran juga amat penting untuk melihat pencapaian kanak-kanak. Oleh itu ahli keluarga perlu menyediakan persekitaran membaca yang efisien untuk ditunjukkan oleh ibu bapa kepada anak-anak.

4.     Faktor Emosi
Kegagalan dalam membaca akan mengganggu emosi seseorang pelajar kerana mereka mempunyai rasa rendah diri, terasing, tidak bermotivasi, kecewa, malas, gagal, dan sebagainya. Kes penderaan, kes kanak-kanak terbiar, dan kes perpecahan keluarga boleh mengakibatkan gangguan emosi kepada kanak-kanak dan mereka turut menjadi tertekan.

FAKTOR LUARAN

1.     Faktor Sosio-ekonomi

Kanak-kanak dari SES rendah selalunya mempunyai pencapaian yang rendah dan kanak-kanak dari SES tinggi selalu mendapat pencapaian yang tinggi juga. Keturunan kaum dan perbezaan budaya juga boleh mempengaruhi pencapaian pelajar dalam membaca. Pengesanan awal dan cadangan kepada pihak sekolah dan ibu bapa perlu dibuat untuk  membantu kanak-kanak supaya tidak  tercicir dalam sistem pendidikan.

2.     Faktor Instruksional

Kaedah, teknik dan strategi pengajaran guru amat penting bagi menetukan kejayaan pelajar mencapai objektif pembelajaran. Pengajaran dan pembelajaran membaca, kaedah dan teknik yang digunakan harus sesuai dengan teknik perkembangan dan keupayaan pelajar mampu  mempengaruhi kejayaan dan keberkesanan pelajar menguasai sesuatu kemahiran.

3.     Faktor Motivasi

Motivasi dari pihak luar juga amat mempengaruhi keupayaan membaca. Kanak-kanak yang kerap digalakkan membaca dan diberi peluang untuk membaca akan lebih pantas menguasai kemahiran membaca daripada kanak-kanak yang tidak ada galakan dan tidak diberikan persekitaran membaca yang kaya. Galakan dan dorongan membaca dari pelbagai pihak amat berkesan dengan pelbagai usaha.

4.     Faktor Genetik

Perbezaan perkembangan otak seseorang manusia yang berkaitan dengan pembelajaran pemikiran kadang kala sangat dipengaruhi oleh faktor genetik. Penanda genetik untuk pembaca yang lemah telah dikenalpasti pada kromosom 6 dan 15 (Kibby & Hynd, 2001). Kanak-kanak bermasalah pembelajaran boleh berpunca daripada keturunan dan kerap berlaku dalam sesuatu keluarga.

CARA UNTUK MENGATASI MASALAH DALAM MEMBACA

1.    Ujian Saringan dan Ujian Diagnostik dijalankan oleh guru pemulihan bagi mengesan apakah masalah yang dihadapi oleh seseorang dalam menguasai kemahiran membaca.
2.  Program Kelas Intervensi Awal Membaca dan Menulis (KIA2M) bertujuan untuk membantu murid yang belum menguasai kemahiran membaca dan menulis dalam Bahasa Melayu pada tahun satu.
3.    Literasi, Numerasi dan Saringan (LINUS) dibentuk sebagai penambahbaikan program sedia ada (KIA2M), memastikan semua murid Tahun 1 pada 2010 menguasai asas membaca, menulis dan mengira dan pada akhir tahun 3 menjelang Tahun 2011 semua pelajar yang normal (100%) yang berada di sekolah di negara ini mencapai keupayaan literasi dan numerasi.
4.     Program intervensi masalah ketidakupayaan membaca
5.     Progam Pembetulan Membaca
6.     Progam Pemulihan Membaca
7.     Program Membaca Klinikal

No comments:

Post a Comment