Monday, 28 April 2014

PENDEKATAN DALAM MENGAJAR MEMBACA

Kaedah dalam pendekatan holistik



Satu Pendekatan Holistik

# Literasi bahasa - kemampuan menggabungkan keseluruhan kemahiran berbahasa iaitu mendengar, bertutur, membaca, menulis dan berfikir.
# Penekanan kemahiran bacaan secara ini adalah tertumpu pada tahap mengenal huruf semata-mata, sehingga kanak-kanak hanya mempunyai kemampuan menyebut perkataan yang ditunjukkan menerusi carta atau kad imbas tersebut tanpa mengaitkan bahan yang dibacanya dalam satu situasi yang lebih bermakna.
# Perkembangan pendidikan Bahasa Melayu di sekolah pada masa yang sama juga percaya bahawa kanak-kanak perlu belajar membaca terlebih dahulu sebelum diajar kemahiran menulis.
# Pengajaran penulisan secara bermakna hanya berlaku setelah pelajar memasuki tahun kedua persekolahan.
# Penulisan karangan hanya diperkenalkan kepada pelajar tahun tiga atau empat.
# Ejaan ciptaan yang digunakan kanak-kanak pada peringkat awal ini menjadi asas bagi memperkenalkan mereka dengan alam penulisan yang sebenar pada peringkat yang lebih dewasa.
# Contoh pengajaran pada awal bab ini menunjukkan bagaimana guru dapat menggunakan buku cerita “Anak Ayam dengan Musang” dalam pengajaran bacaan dan pemahaman bacaannya. Pelajar  terlibat secara langsung mendengar bacaan cikgu mereka, membuat penaakulan, memberikan pandangan secara lisan, terlibat dalam aktiviti perbincangan secara kumpulan, menulis, mengemukakan pandangan masing-masing di dalam kumpulan kecil dan dalam bilik darjah, dan menulis pendapat mereka dalam jurnal.
# Inilah yang dimaksudkan peningkatan literasi bahasa menerusi pendekatan holistik dan bersepadu.

Penampilan Literasi dan Penguasaan Bahasa

# Mereka berpendapat pengajaran pembacaan hanya dapat dijalankan sekiranya kanak-kanak telah dapat menguasai satu set kemahiran asas sebagai persediaan untuk menguasai kemahiran membaca dengan kemahiran mengenal semua huruf.
# Ini juga bermaksud penulisan (kecuali pembentukan huruf secara mekanis dan tulisan tangan) perlu ditangguh sehingga kanak-kanak telah mencapai  kemahiran membaca sepenuhnya.
# Para pelajar perlu mempelajari teknik membaca, bukan menguasai kemahiran membaca.
# Literasi tampil secara berterusan, tanpa prasyarat mengenal huruf, dan terbina secara bersepadu di antara kemahiran  mendengar, bertutur, membaca, menulis dan berfikir.
# Pembelajaran literasi melibatkan kesemua ciri proses komunikasi seperti membaca, menulis, bertutur, mendengar dan berfikir.
# Bahasa dikuasai kerana bahasa memberikan makna dan kemudahan berinteraksi dalam kehidupan kanak-kanak tersebut.
# Teori ini banyak dipersoalkan kerana terdapat beberapa kes kanak-kanak yang tidak menguasai bahasa kerana mereka tidak terdedah dengan bahasa yang digunakan oleh manusia.
# Namun demikian secara semula jadinya manusia memang mempunyai kemampuan untuk menguasai bahasa kerana terdapatnya sejenis alat yang terdapat dalam tubuh mereka iaitu Alat Menguasai Bahasa (Language Acquisition Device-LAD). Alat ini memboleh seseorang manusia menguasai dan menggunakan bahasa secara semula jadi.
# Menerusi teori inilah kita dapat memahami bagaimana bahasa dikuasai. Secara ringkasnya kita mempelajari bahawa bahasa dikuasai menerusi : 
1. Apabila bahasa mengandungi makna
2. Menerusi interaksi dengan rakan sebaya atau orang dewasa
3. Dengan melakukan anggaran
4. Pada kadar yang berbeza dan menerusi peringkat-peringkat tertentu walaupun mereka akan menerusi peringkat penguasaan yang sama.

Kesediaan Membaca

Teknik membaca

Membaca Bebas

Pelajar berpeluang membaca bahan yang mereka pilih dari sekumpulan bahan yang disediakan guru. Aktiviti bacaan yang dijalankan di dalam bilik darjah dikawal guru seberapa minima yang boleh. Guru perlu menyediakan arahan awal supaya pelajar membuat beberapa persediaan sebelum membaca seperti menyediakan soalan-soalan sebelum, ketika dan sesudah membaca dengan sendiri.

Menelah

Pelajar membuat telahan tentang apa yang mereka fikirkan akan berlaku atau apa yang akan mereka pelajari pada bahagian yang lain. Mereka perlu membincangkan sama ada mereka perlu menetapkan telahan atau mengubah semula telahan tersebut.Pola ini perlu berterusan sehingga keseluruhan bahan selasai dibaca.

Membaca senyap

Setiap pelajar akan membaca bahagian yang sama secara senyap, dan telahan perlu dibuat ketika membaca senyap.Bincang, bertindakbalas, dan semak telahan. Apabila pelajar berhenti membaca, ceritakan semula atau ringkaskan apa yang telah mereka baca. Mereka juga menyatakan perasaan mereka terhadap apa yang telah mereka baca atau apa yangtelah mereka ketahui.

Meringkas dan bertindak balas

Setelah selesai keseluruhan petikan, pelajar meringkas apa yang mereka baca. Mereka bertindak balas dengan membincangkan apakah yang mereka rasakan terhadap bahan yang mereka baca dan menentukan apakah yang perlu dilakukan terhadap bahan tersebut. Mereka boleh bertindak balas dengan menceritakan kepada seseorang tentang bahan yang dibaca, menulis ringkasan cerita, atau membuat lukisan yang dapat menggambarkan suasana atau watak yang dibaca.

Membaca secara berkoperatif

Pelajar diberikan bahagian tertentu untuk sesi membaca. Setiap orang ditugaskan untuk menyelasikan bacaan bahagiannya dan menceritakan semula apa yang dibaca kepada kumpulan yang lebih besar. Tugas membuat ringkasan atau ulasan terhadap bahan dilakukan bersama-sama.

Membaca lantang

Pilih seorang pelajar untuk membaca lantang bahagian awal teks sementara pelajar lain mengikut bacaan tersebut secara beramai-ramai. Bincang, bertindakbalas, dan semak telahan. Apabila pelajar berhenti membaca lantang, ceritakan semula atau bincangkan apa yang telah dibaca.

Membaca dengan panduan guru

Guru memberikan panduan atau mengarahkan pelajar menerusi pembacaan senyap terhadap sesuatu bahan dengan bertanya soalan atau membantu mereka membina soalan-soalan yang dapat mareka jawab ketika mereka terus membaca bahagian bahan yang telah ditetapkan. Guru membantu pelajar membuat telahan terhadap bahagian bahan yang telah dibaca.

Berkongsi membaca

Guru membaca lantang satu cerita dan mengajak murid-murid bersama-sama membaca. Cerita akan dibaca beberapa kali, dan murid akan diberi peluang bagi bertindakbalas menerusi penulisan, lukisan, drama, perbincangan, dan pelbagai lagi aktiviti yang menarik.

Kombinasi Kaedah-kaedah Membaca

Kelima-lima kaedah tersebut dapat membantu pelajar dalam pelbagai peringkat dan kadang-kala kaedah ini boleh digabungkan dalam sesuatu pengajaran. Dengan menggabungkan kelima-lima kaedah ini guru menyediakan bantuan asas pada peringkat awal, kemudian membenarkan pelajar dibantu oleh pasangannya, dan pada peringkat akhir pelajar tersebut dapat membaca dengan sendiri tanpa bantuan sesiapa.

No comments:

Post a Comment