Monday, 28 April 2014

TEORI MEMBACA

Teori Membaca


Proses “Bottom-up”

Ø  Terdapat 2 cara proses ini berlaku
1)      Mengenalpasti huruf-huruf yang terdapat di permukaan bertulis, sama ada huruf tersebut dalam bentuk ortografi yang paling banyak digunakan oleh pelbagai bahasa di dunia masa kini seperti bentuk huruf roman (tulisan rumi) dan bentuk huruf arab (tulisan jawi).
2)      Huruf-huruf tersebut akan digabungkan dalam satu sistem ejaan dalam sesuatu bahasa.
Ø  Oleh itu, pembaca akan terus memperoleh makna daripada ayat yang terbentuk dari kumpulan perkataan tersebut.
Ø  Dari ayat terbina pula perenggan yang memberikan maksud secara berwacana kepada pembaca.
Ø  Proses ini menjadi lengkap apabila pembaca memperoleh maklumat yang lengkap daripada bahan bacaan yang dibacanya.
Ø     Lihat rajah di bawah :
Pengalaman sedia ada
Objektif membaca
Pemahaman terhadap teks
Perenggan
Ayat
Perkataan
Sukukata
Abjad


Proses “Top-down”

Ø  Pembaca tidak perlu mengenalpasti setiap patah perkataan dan hanya perlu memahami bahan bacaan secara keseluruhan terlebih dahulu.
Ø  Setelah faham maksud barulah membuat perincian maksud perenggan yang berbeza dan kemudiannya mencerakin ayat-ayat yang terdapat dalam perenggan.
Ø  Teori ini menegaskan bahawa makna tidak terdapat dalam teks tetapi dalam diri pembaca.
Ø  Bunyi atau fonik setiap patah perkataan tidak perlu dikuasai secara terperinci kerana membaca adalah satu proses membina makna dan bukan sebutan semata-mata.
Objektif membaca
Pemahaman terhadap teks
Perenggan
Ayat
Perkataan
Sukukata
Abjad


No comments:

Post a Comment