Monday, 28 April 2014

PENTAFSIRAN MEMBACA

Pentaksiran Membaca


Pentaksiran merupakan satu proses yang merangkumi beberapa langkah untuk menentukan tahap bagi sesuatu ciri yang diperoleh murid yang melakukan pembacaan setelah mengalami proses pengajaran dan pembelajaran. Dalam proses pengajaran dan pembelajaran membaca, kewujudan ciri “penguasaan” sesuatu kemahiran membaca yang diajar oleh guru dinilai melalui skor ujian yang dapat digunakan untuk mentaksir matlamat dan objektif pembelajaran bacaan.

Kategori pentaksiran:

Pentaksiran Sumatif: Pentaksiran ini dijalankan pada akhir kursus atau projek. Dalam pendidikan, pentaksiran ini digunakan untuk memberi gred kursus yang diambil.

Pentaksiran Formatif: Pentaksiran formatif lazimnya dijalankan sepanjang sesuatu kursus atau projek. Pentaksiran ini merupakn satu kaedah untuk membantu murid belajar. Pentaksiran ini tidak memfokuskan kepada pemberian gred kerana tujuannya bukan untuk membandingkan pencapaian murid.

Pentaksiran Berasaskan Prestasi :  Pentaksiran ini berdasarkan pentaksiran standard melalui soalan-soalan yang standard.

Pentaksiran Internal Dan Eksternal: Pentaksiran internal disemak oleh guru dan guru memberi maklum balas terhadap pentaksiran tersebut. Pentaksiran eksternal ditentukan oleh sesuatu badan seperti Majlis Peperiksaan Malaysia dan disemak oleh pakar dari luar.

Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)
Pentaksiran ini dijalankan oleh guru semasa proses p&p dalam kelas. PBS merupakan satu bentuk pentaksiran yang bersifat holistik iaitu merangkumi aspek kognitif (intelek), afektif (emosi dan rohani), psikomotor (jasmani) dan sosial selaras dengan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. PBS mentaksir proses dan produk secara formatif dan sumatif. Dalam keterampilan membaca, murid boleh menzahirkan kefahaman mereka melalui aktiviti kognitif. Contohnya, mampu menjawab soalan yang diberikan dan bercerita tentang perkara yang difahami berdasarkan pembacaan mereka. Pentaksiran yang seimbang ialah pentaksiran yang memberi keutamaan kepada perkembangan potensi murid melalui pendidikan yang mementingkan pembinaan dan penguasaan ilmu pengetahuan, kemahiran dan pemgamalan nilai yang positif. Pentaksiran prestasi murid diukur melalui Kerangka Standard Prestasi yang mempunyai 6 kategori prestasi yang dinamakan band standard. Band 1 merupakan kemahiran dan pengetahuan yang paling rendah manakala Band 6 ialah kemahiran dan pengetahuan yang paling tinggi.

Pentaksiran Formal
Pentaksiran ini dilakukan secara bertulis seperti ujian, kuiz dan esei. Pengurusan pentaksiran jenis ini adalah lebih tersusun. Tujuannya untuk menilai kemajuan murid dalam satu-satu jangka masa pengajaran. Pengujian ialah proses menggariskan satu siri tugasan untuk diselesaikan.  Ujian digunakan bagi mengukur “penguasaan” pelajar dalam membaca sesuatu bahan bacaan. Ujian yang bermutu dan mentaksir dapatannya dengan tepat perlu diberi keutamaan kerana kaedah ujian ini sering digunakan untuk penilaian pengajaran dan pembelajaran bacaan. Ciri-ciri ujian perlu diberi keutamaan seperti kesahan ujian, boleh dipercayai, objektif, boleh ditadbir dan mudah ditaksir.

Pentaksiran Tak Formal
Pentaksiran tak formal dalam pengajaran kemahiran membaca dapat memberi gambaran menyeluruh berkaitan kemahiran, kebolehan dan perkembangan berterusan tentang pencapaian membaca murid. Pentaksiran ini membolehkan guru mengenal pasti kelemahan yang wujud dalam diri murid dan dapat merancang program intervensi lebih awal bagi mengatasi masalah ini. Pentaksiran ini berlaku sepanjang masa pengajaran kemahiran membaca. Dalam pentaksiran tak formal ini, alat yang digunakan untuk mengukur perkembangan murid adalah berbeza dan mengikut kesesuaian objektif pentaksiran tersebut. Lazimnya, kaedah yang digunakan ialah senarai semak, skala dan catatan guru-guru.

No comments:

Post a Comment